Kartais, naktimis man atrodo, kad vis dar lyja. Slovėnijoj...
Lietuva - pirmyn
Atsikėlęs ryte sugalvoju, kad reikia nuvažiuoti į Slovėniją. Būnu trasoje
apie vidudienį. Tai atsitinka Kaune, po to Alytus, Lazdijai, strigimas
valandai pasienyje ir Suwalkai. Tiesa, čia jau Lenkijos teritorija.
Lenkija - pirmyn
Na, važiavau aš per ją. O ką man dar daryti reikėjo. Dabar tai aišku,
paprasta atrodo- ėmei ir pravažiavai. O tada. Taip, tada viskas buvo
šiek tiek kitaip. Aišku, turėjau ir patirties (per šią valstybę jau 9-ą
kartą važiuosiu juk šiais metais), ir žemėlapį turėjau, bet širdy nebuvo
ramu. Ir nėra ko paklausti- ar gerai važiuoju ir ar iš vis gerai, kad
važiuoju, ir ar reikia viso to. Taip, daug nepašnekėsi, kai važiuoji
vienas. Nors mašinos tai stoja gerai. Tad distanciją iki Bialystoko įveikiau
vakarop ir naktį sutikau kažkokiame kaime. Nakvynei vietos ilgai rinktis
nereikėjo- šįkart viskas paprasčiau, kai tartis nereikia su niekuo. Tai
ir griūnu kažkokiuose laukuose, porą metrų nuo kelio.
Ryte atsikeliu anksti, nes žiauriai šalta. Artėja ruduo, pagalvoju. Po
to išeinu į trasą. O kur daugiau eiti? Tranzas penktą valandą ryto Lenkijoje
puikus ir greitai sustojęs kažkoks grybautojas vežtelėja 10 km. į priekį.
Rūkas kyla, pagalvoju. Rūkas pakilo. Ir tada sugaunu mašiną beveik iki
paties Lublino. Tai apie 200 km. O vėliau ir pats nepajuntu, kaip atsirandu
už to miesto. Dar porą mašinų- ir aš jau už Rzeszowo. Daugiau didelių
miestų mano kelyje nebėra. Taigi, apie 16.00 val. aš jau tiesiame kelyje
į Slovakiją. Prasideda kalnai
Nežinau net ką daryti- ar tranzuoti, ar
į kalnus žiūrėti
Ką man daryti? Tranzuoju, nes kalnus jau esu matęs.
Ir gerai- to pasekoje apie 17.30 valandą patenku į Duklą. Iki Slovakijos
tik koks 20 km. belikę. O aplink kalnai, tiesa- dar nelabai dideli, bet
gražu ir tiek. Randu dar vieną mašiną ir atstumas visai sumažėja. Iki
Slovakijos. To pakankama ir patraukiu pėstute. Sieną kertu jau temstant.
Jau temstant aš ir vėl Slovakijoje.
Slovakija
Tą vakarą pagalvoju: netranzuosiu. Geriau pasivaikščiosiu. Taip ir sutemo.
O aš nuvingiuoju ir taip vingiuotais ir tamsiais kalnų keliukais. Na,
koks tai jausmas, kai paskendęs visiškoj tamsoj ir viską pamiršęs eini
visiškai vienas. Aplinkui juk kalnai- tamsoje tik jų kontūrai, o tavo
regėjimas vis tiek darosi kalnuotas, tamsoje ir kelyje sutinkami miesteliai
primena apie šilumą namų- tik man jos nereikia. Pagyvensiu šiąnakt ir
be jų. Kai rytas ateis- atneš ir užmiršimą visko. Nereikia skubėti. Neskubu.
Ir taip trunka tris valandas. Brrrrr
Kalnuose tai šalta. Nakvynei randu
kažkokį namą- be langų, be durų. Tad ir užmiegu ten- viduje, ant grindų.
Rytas ateina ir į "mano" namus, į tą patalpą skverbiasi saulė. Pirmieji
jos spinduliai, plėšantys rūką ir šildantys žemę nelabai šildo mane.
O sušilti reikia- nelipsi juk šaltas į mašiną. Tad patraukiu keliu tolyn.
Dar trys kilometrai- ir aš pirmame Slovakijos miestelyje- Svidnike. Ten
pasistiprinu ir tolyn. Tranzuoju. Važiuoju. Tik staiga kad pakils toks
rūkas ir taip apsiniauks- nieko nematyti. Man daros neramu, o vairuotojas
ramina- sako, tuoj praeis. Tiesa, pagalvoju, viskas praeina. Atveža mane
į Prešovą- tai toks miestas. Čia pirmas mano strigimas šiai kelionei-
gal kokioms dviems valandoms. Tik laiko negaila, kai kalnus matai. Kažkada
sustoja mašina. Važiuojam labai įdomiu keliu- besileidžiančiu žemyn nuo
kalno. Ir taip kokius 5 km. Ir vyksta visa tai ne staigiu nuvažiavimu,
o tartum laiptais. Žemyn, žemyn ir nusileidi. Kaimas, vadinamas Levoče.
Čia strigimas keturioms valandoms. Negaila ir čia man to laiko- daug
dar jo turiu. Tris valandas tranzuoju, po to einu nuo trasos, apžiūriu
per pusvalandį tą kaimą, grįžęs į trasą vėl tranzuoju. Pasiseka. Ir aš
jau mašinoje. Važiuojam ir šnekam. Žvelgiu pro langą ir žvilgsnis užkliūva
už kalnų viršūnių. Tai juk aukštieji Tatrai. Norėčiau įlipti į tuos debesis,
pagalvoju, į tuos baltus, kurie dengia viršūnes. Niekam to nesakau. Kada
nors įlipsiu. O dabar atvažiuojam į Banska Bystrica. Šiame mieste aš
jau trečią kartą, tad užtrukti nėra prasmės. Neužtrunku. Nuvažiuoju į
už Zvoleno esantį kaimą, labai ilgu pavadinimu. Ir diena jau baigias,
o miego kažkaip nesinori. Tad dar pasivaikštau. Praėjus valandai, pagalvoju,
ką dar reiktų pamatyti. Turbūt sapnų nemačiau seniai. Tiesa, mano sapnai
Slovakijoje jie bus spalvoti tai jau tikrai. Aš užmiegu degalinėj. Kelsiuosi
rytoj.
Ankstyvas gi aš, sustokit man- tartum šaukčiau kiekvienam pravažiuojančiam.
Negirdi nieks manęs. Taip ir tenka prastovėti porą valandų. Nieks ir
nemato manęs. Tranzavimas šitoj šaly gan sudėtingas dalykas- negalvoju
apie tai, bet jaučiu. Pagaliau pajudu iš tos vietos- pradžiai du žingsniai
iki mašinos durelių, o po to 100 kilometrų Slovakijos provincija. Aplinkui
toks grožis- miškai ir kalnai, kalnai ir miškai. Gyvenk ir norėk
Tik
neskubu to daryti. Ir apie 9.30 val. būnu Pieštany mieste. Mačiau jį
tiek, kiek reikėjo paėjėti iki autostrados. Tiesus kelias į Bratislavą.
Nereikia vargintis- einu į tą autostradą ir stabdau tiesiog ten. Pradžioj
paveža iki degalinės, po to iki Bratislavos. Gera mašina pasitaikė, vairuojama
kosovo albano. Šiek tiek pašnekam apie karą, vykusį Jugoslavijoj- tam
bičui, tai skaudus klausimas. Stengiuosi nesigilinti. Užsiminu, kad man
reikia į Vengriją. Mane tas vyrukas supranta, tad Bratislavą matau tik
pro langą mašinos. Ir 13.00 val. mane mato kertantį Vengrijos sieną.
Vengrija - pirmyn
Esu jau buvęs joje. Prieš du mėnesius. Tik dabar aš vienas. Kelias irgi
vienas. Ir kadangi kalnų jau nebėra, o į kukurūzų laukus žiūrėti nelabai
norisi, bandau pastabdyti. Sustoja austrų pensininkas ! ! ! Tai keista,
nes šios tautybės ir dar tokios profesijos žmonės mane paveža itin retai.
Tai yra- niekada. O dabar nuveža tuos 12 kilometrų iki pirmo Vengrijos
miesto Mosonmagyarovar. Ilgas pavadinimas, ilgas laikas tame mieste.
Gerai, kad apie tranzą to negalima pasakyti- šis dalykas trunka trumpai.
Ir veža trumpai. Tad sunku paminėti visus kaimus, kur pabūnu šią dieną.
Tenka išlipti ir ne kaimuose, o kryžkelėse. Na ir kas, kad peizažas sudarytas
vien iš kelio ir kukurūzų laukų. Tai juk visai nesvarbu, svarbiausia,
kad yra kur važiuoti. Taip ir judu tolyn, gilyn- skverbiuosi į tą šalį.
Pagaliau, jau vakarop, pavyksta pagauti tolimesnę mašiną- iki Szombathely.
Ten būnu jau prietemoje. Būtų laikas miegoti, bet miego nesinori. Ir
įspūdžių šiai dienai trūksta. Spendžiu, ką man daryti. Sugalvoju. Tris
valandas einu apie 20 km. Sudėtingas tai dalykas, kai lekia mašinos ir
tokia tamsa. Aplinkui keičiasi kontūrai- tai miško, tai begalinių laukų,
tai kaimų. Viskas, kas ne kalnai. Kažkada eiti atsibosta, tad nueinu
miegoti kažkokiame tai kaime, o kaimuose loja šunys. Man tai kas- tegul
loja. Pažadins ryte.
Ryte pažadina lietus. Niekad iki šiol neteko būti sulytam Vengrijoj.
Koks tai jausmas, įdomu. Bandau šį jausmą patirti, nueidamas dar 10 km.
Daugiau neisiu, užteks. Vis lyja ir lyja. Galų gale pradedu tranzuoti
šį sekmadienį ir man sekasi. Kelių mašinų dėka atsirandu tokioje vietoje,
kai iki Slovėnijos belieka 8 kilometrai. O ir lietus pasibaigia. Prasideda
kalnai. Jaučiu, kad reikia vėl eiti. Juk nueisiu ir truks tai valandą-
raminu save. Taip ir atsitinka. 13.00 val. būnu Redics kaime- tai jau
pasienis.
Slovėnija
Pagaliau, pagaliau aš pasiekiau šią šalį- svajotą ir sapnuotą Slovėniją.
Dar negaliu patikėti tuo- juk tai akimirka, kai išsipildo svajonė. Tik
Patikėti niekuo ir nereikia ir laiko nebelieka- aštuoni mano žingsniai
Slovėnijos teritorija, tai viskas, ką aš parsivešiu iš jos. Mane stabdo
kažkoks mažas žmogelis su uniforma ir klausia beveik rusiškai- "Skolko
valuty imiies, parien". Pasakau. Jis man atsako. Suprantu. Žodžiai stringa
gerklėje, žodžių nebereikia. Viskas. Užsimerkiu, kad ištrinčiau visus
vaizdus iš atminties, po to atsimerkiu, nužvelgiu tą Slovėnijos dalelę,
kuri man atsivėrė,po to apsisuku. Einu atgal nuleidęs akis, kad niekas
neatimtų to, kas ten įrašyta. Slovėnija. Va taip ir dūžta svajonės. Suprantu.
Vengrija - atgal
Likusią dienos dalį daugiau netranzuoju- tik einu. Niekad nesibaigiantis
kelias ir begaliniai laukai aplink Ir nors lietus nelyja, man atrodo
visiškai kitaip. Netikras tai lietus- niekas aplinkui jo nemato, niekas
ir negirdi. Geriau nakvoti bus, pagalvoju. Ir sutinku, neprieštarauju.
Atsikeliu ryte. Lyja. Negarsiai lyja. Čia tai jau pats tikriausias lietus.
Šiek tiek pasiseka ir aš jau važiuoju. Kur važiuoti, man dabar jau ne
taip ir svarbu. Gal link Balatono pasukti. Suku. Keszthely- kurortinis
miestelis, knibždantis turistų. Galvoju, kad ir man vietos atsiras. Atsiranda.
Vaikštau po tą vengrišką lietų miesto gatvėmis. Trunka tai kokias tris
valandas. Ir staiga atsibosta- viskas taip atsibosta. Tad prie Balatono
ežero jau nebeinu- einu į kelią. Nuotaikos bjaurios ir šlapios ir lyja
žiauriai šlapiai. Kas dar gali atsitikti, galvoju- juk einu tikru šunkeliu.
O atsitinka. Daugiau iš inercijos stabdoma mašina man sustoja. Mašina
vokiškais numeriai. Klausiu vairuotojo, gal iki sekančio kaimo galėtų
pavežti. Teigiamas atsakymas iš jo pusės. Atsisėdu. Tą sekantį kaimą
pravažiuojam, po to dar vieną, ir dar vieną. Paklausia jis manęs- "kur
tau tiksliai reikia ?" Aš daug negalvojęs atsakau, kad bus gerai ir Vokietija.
Važiuojam, angliškai šnekam, o aš tikiu stebuklais. Greitai Sopronas-
paskutinis Vengrijos miestas. Pravažiuojam. Dar toliau
Austrija
Gyvenimo pateiktas siurprizas. Dar tik prieš kelias valandas ėjau visiškai
pamirštais Vengrijos keliais, o dabar jau važiuoju kapitalistinės Austrijos
greitkeliu. Trečią kartą aš šitoj valstybėj- ir visada ji man nepatinka.
Nenorėčiau užtrukti, netraukia manęs ši šalis. O užtrukti tenka, nes
priešais pasirodo Austrijos sostinė- Wiena. Aišku, vidun nevažiuojam,
tik apvažiavimais. Pritrenkiančio dydžio ir grožio miestas, kuriame man
teko pabūti pavasarį. Todėl ir žinau tai, nes dabar tai jokio grožio
nepavyksta pamatyti- vien tik begaliniai industriniai rajonai. Galima
suprasti, kaip pažengus civilizacija. Pasibaigus visam tam "bardakui",
prasideda kalnai. Tuo ir traukia kartais Austrija mane
Dar 150 km. ir
pravažiuojam Linzą. Jau nieko nematau, nes tamsu. Tik kontūrai kalnų
ir amžinai nesibaigiantis kelias. Pajuntu, kaip staigiai padidėja mašinos
greitis, o tai gali reikšti tik viena- mes jau valstybėje, kur nėra greičio
limito.
Vokietija
Neilgai ir netoli tenka važiuoti Vokietijos autobanais- iki Deggendorfo.
Pravažiavę tą kaimą, pradedam ieškoti vietos, kur būtų galima mane išlaipinti.
Naktis jau. Pasukam keliu link Čekijos ir radus pirmą padoresnę degalinę,
tampu sėkmingai išlaipintas. Atsisveikinam su vairuotoju draugiškai,
apsikeičiam adresais ir jis man pataria, kad keliauti be pinigų negerai.
Jis niekad nėra tranzavęs, tad nelabai supranta. Sutinku su juo, bet
galvoju kitaip- be pinigų keliauti yra geriausia. Na, padovanoja jis
man 100 DM. Pagalvoju, kad visai neblogai. Bet su juo vistiek nesutinku.
Gal reiktų džiaugtis? Džiaugiuosi. Pinigai juk man pravers. Kada nors.
O dabar einu miegoti.
Atsikėlęs ryte suprantu, kad esu mažame Vokietijos miestelyje. Po jį
ir pasivaikštau. Ten visi dar miega. Neįdomus kaimas su viena bažnytėle
ir keliais namukais. Visai neįdomu. Tad traukiu keliukais iki už 3 km.
esančio padoresnio kaimo. Nuo čia jau tiesus kelias į Čekiją, kuriuo
ir pasinaudoju pagal paskirtį- imu tranzuoti. Normalus tranzas ir Vokietijos
provincijoje užtikrina mano judėjimą link namų. Nors namai, dar oi kaip
toli. Kažkaip nelabai aš ir skubu, o dar ir pasivaikščioti pasienyje
tenka kokis 12 km. Tik įdomu ir tai- niekas manęs nepalaužia.
Čekija
Vakarop aš jau Čekijos teritorijoje. Paslampinėju pasienio kaimelyje
ir išeinu tranzuoti Plzeno kryptimi. Na, tranzas ne iš gerųjų, trukęs
kokią valandą, ko pasekoje sustojusi mašina nuveža mane į miestelį. Nakvynei
ieškau vietos, kur būtų koks nors stogas, nes labai nenoriu būti sulytas.
Gulu prie Bmw salono durų, nors stogas ten tik metro pločio, bet vis
tiek gerai. Užmiegu kankinamas nerimo- tikiuosi, kad atsikelsiu pirmiau
nei atsidarys tas salonas. Nerimą kelia ir tai, kad tytoj turėtų ateiti
ruduo. Užmiegu.
Šiandien ruduo, šiandien pirma rugsėjo diena. Ryte pažadina mašinos garsas-
kažkas atvažiavo, pagalvoju. Ir tiesa, aš juk miegu ant įėjimo. Pramigau.
Tad pasišalinu iš ten. Miestelio perėjimas užtrunka iki devintos valandos
ryto. Tada jau išeinu tranzuoti ir 5 minučių bėgyje atsirandu mašinoje,
vežančioje mane į Plzen. Po to kita mašina pravažiuoju Prahą, į ją taip
ir neužsukdamas. Stoviu greitkelyje ir bandau stabdyti. Ir čia puikiai
stoja, tad pasiekiu Hradec Kralove miestą, o iš ten- tiesiai į Lenkiją.
Lenkija - atgal
Būnu joje popietės laiku. Na, lenkiškas tranzas man patinka- įkvepiu
daug daug oro į plaučius ir neriu į Lenkijos gilumą. DEŠIMTĄ kartą važiuoju
per šią šalį šiais metais. Pirma mašina iki Klodzko, antra- iki Wroclawo.
Turbūt žinot, koks gigantas yra tas miestas. Aš tai žinojau jau tada
ir dar kartą tenka sužinoti. Valanda kelio, kol randu normalesnę vietą
tranzui. Niekas man nestoja, nes jau vakaras. Tiesa, vienas diedukas
stabteli- mašina Varšuvos numeriais. Tik, kaip išaiškėja- už dyką jis
tai neveža. Nori jis 20 zlotų. Aišku, kad nevažiuoju su juo. Važiuoju
su kitais ir tą vakarą vis dėlto pavyksta nuvažiuoti 50 km. Varšuvos
kryptimi. Tenka miegoti degalinėje- žiauriai šalta ir palynoja karts
nuo karto. Nesvarbu ir nebaisu. Aš žinau- atsikelsiu rytoj tik šlapias.
Taip ir atsitinka- viskas aplink šlapia ir šlapias aš. Saulė slepiasi
debesimis. Jais atplaukia ir lietus. Gan greit randu mašiną iki Piotrkow
Trybunalsky, o po to ir iki Varšuvos, kurios centre ir išlaipinamas esu.
Tai atsitinka vidudienį. Miesto transportu išvažiuoju į tranzavimo kelią
ir pajudu link Bialystoko. Tai padarius su viena mašina, Bialystoke tenka
vis dėlto pasivaikščioti. Gerai, kad turi tas miestas normalų apvažiavimą.
Bandau skubėti namo, tad stabdau lietuvių mašinas, kurių ten gan nemažai.
Deja, kaip sakoma, lietuvis yra lietuvis. O ir keliui nesvarbu, kad aš
važiuoju atgal. Niekam nesvarbu. Tad tenka naudotis lenkų vairuotojų
paslaugomis. Jų pagalba ir pasiekiu Augustową. Nakvoju prie geležinkelio
bėgių- vis šiokia tokia egzotika gaunas.
Ryte iki 8.00 val. nusigaunu ir pereinu Suwalkus. Va čia tai ir pakimbu
net 4 valandoms. Tų valandų bėgyje net nebando sustoti nė vienas lietuvis.
Ką gi daryti? Naudojuosi lenkų vairuotojų paslaugomis vėl. Vienas toks
ir paveža iki kaimo, kai iki Lietuvos lieka tik 5 km. Pasiilgau gi aš
namų, tad einu pėstute. Per sieną taip praeiti šį kart nepavyksta, tad
kreipiuosi į vairuotoją mašinos, turinčios Kauno numerius. Jis sutinka
mane pristatyti iki Kauno. Aš sutinku būti ten pristatomas. Susitariam.
Lietuva - atgal. Aš jau namie
Važiuojam. Ir vidudienį aš jau namie. Iškart atgulu, nes jaučiuosi bjauriai.
Sekančias dvi dienas rimtai sergu. Ligos diagnozė- per daug kalnuotas
regėjimas, per didelis gaivaus oro kiekis plaučiuose ir panašūs negalavimai.
Laisvės pasninko dėka pavyksta visas šias anomalijas panaikinti. Ir vis
dėlto viena tai lieka - kartais, naktimis man atrodo, kad vis dar lyja.
Slovėnijoj...
3000 kilometrų ilgio kelias nusidriekė 8 valstybių teritorija ir buvo
įveiktas 53 automobiliais.
|